FIT de winter doorkomen met tips van clubsponsor Fysiotherapie DriebergenFIT

25 januari 2022


Beste leden,

Als trotse sponsor van onze mooie club en vanaf dit jaar ook van de Laddercompetitie begeleiden we je graag naar een blessurevrij tennisseizoen. Daarom willen we je een en ander vertellen hoe je de winter  FIT doorkomt, zodat je in april goed van start gaat met de competitie, tennislessen of gewoon lekker vrij spelen. 

Het grote geheim van blessurevrij zijn en blijven is balans. Dat betekent, dat als je het hebt over sport en bewegen, maar tennissen in het bijzonder, dat je het zomer en winter met zo’n beetje dezelfde regelmaat en intensiteit moet blijven doen om je kracht, coördinatie en voetenwerk bij te houden. Gelukkig hebben we de mogelijkheid om de hal in te gaan of bij Risenborgh verder te spelen.

Maar hoe ga je in april FIT van start als je niet de hele winter door tennist?

Gelukkig is er nog voldoende tijd om je lijf te laten wennen aan lichtvoetig voetenwerk, lange baseline rally’s en een approach waar je tegenstander meteen van onder de indruk is. Dit doe je door lekker te gaan sporten, waarbij je kracht, lenigheid, coördinatie, snelheid en uithoudingsvermogen in je trainingsprogramma combineert. Dit klinkt misschien abstract, maar ik zal het verder uitleggen en proberen specifieker te maken met voorbeelden.
Als je hardlopen, yoga en oefeningen die de kracht van zowel je buik- als rugspieren opbouwen combineert, ben je al heel erg goed op weg. Voor de belastbaarheid van je schouders en armen kun je je kracht goed bijhouden door met kleine gewichtjes en een dynaband aan de slag te gaan.

Nogmaals balans is het toverwoord. Als je (weer) begint met hardlopen,  raden we je aan een beginnersschema aan te houden, zodat je achillespezen en kuiten kunnen wennen aan de impact van het hardlopen. Voor de niet-hardlopers onder ons is wandelen een goed alternatief om lekker in beweging te blijven. Ik raad je wel aan om bijvoorbeeld warming-up oefeningetjes te doen en te springen op de voorvoeten. Het bijhouden van de lenigheid en kracht van je rug en buikspieren, ook wel core-stability genoemd, is niet alleen een basisvoorwaarde voor goed functioneren in je dagelijks doen en laten, maar zeker ook om lekker te kunnen tennissen. Hier kunnen wij fysiotherapeuten eindeloos over blijven doorgaan hoe belangrijk dit is, het is namelijk de basis van al je handelingen, activiteiten en dus ook sport.

Een paar laatste tips voor je training:

  • Doe altijd een warming-up een trainingsgedeelte en een cooling-down die je afsluit met rekoefeningen.
  • Bouw je training op in zwaarte. Zo vergroot je je belastbaarheid.
  • Maak je training zo sport specifiek mogelijk. Heb je het over tennis en het bijhouden van je conditie en je voetenwerk: ga dan liever hardlopen dan fietsen. Je hoeft niet lang te rennen, probeer intervalletjes en tempowisselingen of korte sprintjes in te passen. Denk ook aan de warming-up oefeningetjes als korte aansluitpasjes, huppelen, kruispasjes maken en armen zwaaien.
  • Oefen en train altijd zonder pijn. Heb je klachten, pas de intensiteit of het aantal herhalingen van je oefeningen aan. Houden de klachten aan, neem dan contact met ons op.
  • Er staan online enorm veel filmpjes met trainingen: google maar eens met de zoektermen: ‘tennis exercises’ en je vindt al veel suggesties (beginners, seniors, at home, gym, on the court). Hetzelfde geldt voor core-stability, yoga of rekoefeningen.

Denk je dat je wat extra hulp kunt gebruiken met trainen of heb je klachten, dan helpen we je graag verder.

Hartelijke groet namens het hele team van Fysiotherapie DriebergenFIT,

Emilie Gijsman  
Mail: [email protected]
Whatsapp 06-31260139
Tel: 0343-512837
Adres: Schippersdreef 4 

Nieuwscategorieën

Vragen?

logo

E-mail

[email protected]

Telefoon

+31 343 513 175

Address

J. Manger Catslaan 2
3971 AL Driebergen

KVK-nummer

40476737